Portfolio

online magazine gemaakt in FoleonPodcast luisteren, flimpje kijken, quiz maken, interview lezen. Dat kan allemaal met een online magazine. SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) is in 2021 overgestapt van papier naar digitaal en dit is de inhoudsopgave van de allereerste editie van hun online magazine. Ik zit in de redactie en schrijf er ook teksten voor, net een iets andere manier van tekstschrijven dan voor print. Benieuwd? Oordeel zelf.


Dominee Kobes VUWat heeft de studie je gebracht? Voor de site van de Vrije Universiteit interview ik alumni van verschillende faculteiten over hun loopbaan. Om te weten welke vaardigheden en ervaringen ze hebben ontwikkeld waar ze nu nog steeds veel aan hebben. Als inspiratie voor studenten in spe. Het levert elke keer openhartige en verrassende gesprekken op. Mijn beeld van een dominee is bijvoorbeeld veranderd door het interview met de bruisende, bloggende en vloggende dominee Anne-Meta Kobes. En bewondering voor de weg die André Poortman heeft afgelegd en wat hij nu bereikt heeft. Dit schreef André er zelf over: ‘van vmbo naar een master, het kan verkeren en het bleek een heerlijke route. Het is mijn ‘mini-biografie’, opgetekend door Aafke Jochems.’


Tot zomer 2020 was ik jarenlang eindredacteur en bladenmaker van dit blad Horeca Info. Ik bedacht de inhoud, interviewde uiteenlopende (vak)mensen, schreef artikelen, deed de eindredactie en begeleidde de vormgeving. De lezers zijn enorm gevarieerd, van een 15-jarige leerling tot en met een 90-jarige gepensioneerde ober, van een afwasser tot en met een Michelinsterkok. Uit recent lezersonderzoek bleek dat de lezers het blad nog steeds erg waarderen en dat het boven de benchmark scoort.


Ik kroop voor Plus Magazine (oplage ruim 200.000) in de huid van Jolanda Benschop en schreef haar aangrijpende verhaal dat per se verteld moest worden. Haar man, de liefde van haar leven, werd van gerespecteerde bankman een zwerver op de bank. Depressie of burn-out was de diagnose. Jolanda wist dat dat niet klopte, want Paul was de ene keer ontremd en had ongepast gedrag, de andere keer apathisch. Jaren later kreeg ze gelijk. Paul had FTD, een vorm van dementie die je meestal al op relatief jonge leeftijd krijgt.


Voor de maandelijkse interne nieuwsbrief van Jacobs Douwe Egberts (JDE) interview ik medewerkers, zoals dit voorjaar over de coronacrisis. Wat betekende dat voor hun werk in de theefabriek of op de thuiswerkplek? Deze nieuwsbrief houdt iedereen op de hoogte van alles wat speelt binnen het bedrijf, heel belangrijk nu de meesten thuis werken.


Sinds 2017 reis ik met camera en pen & papier door Spanje voor glossy ESPANJE! op zoek naar producten die typisch zijn voor een streek. De trotse telers nemen me tijdens de oogst op sleeptouw waardoor ik alles leer over die mooie producten zoals saffraan, knoflook, groene pepertjes, rijst, amandelen en kikkererwten. Nooit gedacht dat ik pagina’s zou kunnen schrijven over knoflook, maar het lukte me zonder meer. Bekijk hier het artikel.



Twee keer per jaar komt het blad Hapklaar! uit, speciaal voor al die medewerkers in de cateringsector. Dan heb je het over de gastheren, gastvrouwen en koks die in bedrijfsrestaurants voor lekker eten & drinken zorgen, de mensen die op scholen de catering verzorgen en de harde werkers van de inflightcatering die broodjes en maaltijden klaarmaken voor in de vliegtuigen.

In 2019 en 2020 coördineerde en maakte ik het hele blad. Dat hield ook in dat ik heel wat locaties bezocht en de medewerkers interviewde. Altijd een gastvrije ontvangst en leuk om ze te spreken over het werk waar ze zoveel liefde in stoppen.


Cover Promedico

Hoe ziet de huisartspraktijk er in 2020 uit? Waar lopen startende huisartsen tegenaan? Hoe gaat e-health de zorg veranderen? Voor ICT-bedrijf Promedico, van en voor huisartsen, schreef ik al vier keer per jaar de nieuwsbrief en incidenteel tekstjes voor de website, toen daar enkele jaren geleden eenmalig hun magazine bij kwam.

Voor dit magazine interviewde ik huisartsen en deskundigen in de zorg en vroeg naar hun visie voor 2020, dit jaar dus. De geïnterviewden voorspelden dat e-health in 2020 een grote vlucht zou nemen en dat blijkt tegen te vallen. Al is door de coronacrisis het wel in een hogere versnelling gekomen.


Toen ik op reportage was door Maleisië, bleek een glimlach enorm ontwapenend te werken. Samen met fotograaf Ernie Enkelaar reisde ik door het land voor  het blad Flying Dutchman van KLM, oplage 175.000. Om het ijs te breken en een gesprek aan te knopen, ging ik (rechts) bereidwillig op de foto voor een selfie. Want ze zijn in dit land echt verzot op selfies. Klik hier om het verhaal te lezen.